Geschiedenis
PRINZ

In 1957 kwam de eerste echte naoorlogse NSU op de markt: "De Prinz".

De eerste plannen en modellen bestonden uit een driewieler, aangedreven door een 250 cc motor die ook al in de Max motorfietsen gebruikt werd, maar uiteindelijk werd het een kleine 4-zitter, een echte auto, de Prinz.

 Hier bezit ik de Prinz 2...

SPORT PRINZ

In 1957 kwam de eerste echte naoorlogse NSU op de markt: "De Prinz".

De eerste plannen en modellen bestonden uit een driewieler, aangedreven door een 250 cc motor die ook al in de Max motorfietsen gebruikt werd, maar uiteindelijk werd het een kleine 4-zitter, een echte auto, de Prinz.

Hier bezit ik de Prinz 2...

PRINZ 4
In 1962 werd de kleine Prinz vervangen door een ruimere 4-zitter de Prinz 4.
Er werden in totaal 625.000 van dit zeer wendbare kleine 4-zitter gemaakt. De Prinz 4 dankt zijn populariteit vooral aan zijn kleine draaicirkel en aan de voor z’n tijd redelijk hoge topsnelheid van 120 km per uur.

 Hier bezit ik de Prinz4...

WANKEL SPIDER
In 1964 kwam NSU met de eerste productieauto met een wankelmotor: "De Wankel Spider"

Ongeveer een Sport Prinz in cabrio uitvoering. Maar door de wankelmotor tot gans andere prestaties in staat. Er werden slechts een 3000 stuks van de Spider geproduceerd en toch zijn er nog veel van deze cabrio op de weg.
NSU PRINZ 1000 L+S & NSU 1000 C
In 1964 werd een iets groter 4-zit model uitgebracht: de NSU Prinz 1000 L+S vanaf 1967 NSU 1000C.

De 2-cilinder 600 cc motoren uit de oudere modellen werden vervangen door 4-cilinder 1000 cc motoren. De carrosserie werd iets groter en ruimer.

 Hier bezit ik de NSU 1000C...

NSU1000 TT + TTS & NSU 1200TT
Van de 1000 werd later een sportieve versie uitgebracht de NSU TT.

Met 998 cc mochten zij meerijden in de klasse tot 1 liter. Door zijn wendbaarheid en achterwielaandrijving werd menig rally en slalom gewonnen. Jammer voor ons verzamelaars zijn vele TT’s gesneuveld op de racebaan.

Later kwam nog een versie op de weg met méér pk, de TT’s. Deze kwam op 20 februari 1967 op de markt. Totaal werden er slechts 2402 van gebouwd. De 1000 TT was op competitievlak te beperkt door zijn seriecarburator, de TT's had echter 2 dubbele horizontale Solex 40 PHH carburators. Zo werden de 70 pk bij 6150t/min bereikt. Om nog 15 pk méér te bekomen werd een speciale uitlaat gemonteerd samen met 2 weber carburators.

NSU TYP 110 & 1200
In 1965 amper 1 jaar na het uitbrengen van de 1000 werd de NSU typ 110 Geïntroduceerd.

De wagen had een langere neus en dus meer kofferruimte, verder een grotere 1100 cc motor, in 1967 werd het model opgevolgd door een 1200cc versie de NSU 12000.
NSU RO 80
In 1967 komt een met een dubbelschijf wankel motor uitgeruste erg modern ogende en van luxe opties voorziene auto op de markt.

In het hedendaagse verkeer valt deze oldtimer (toch 35 jaar oud) enkel op door zijn Chroom en het aparte motorgeluid. Verder past deze wagen in het straatbeeld alsof deze pas op de markt zou gekomen zijn.
Mede daardoor werd deze wagen “auto van het jaar 1967”.
NSU K70

Juist voor de overname door Volkswagen (Audi) was NSU klaar met z’n eerste wagen met de motor vooraan. Slechts een beperkt aantal proefwagens werden gebouwd. De productie kwam tot stand onder Volkswagen.

DE LAATSTE NSU WAS GEBOREN...

Graag zou ik originele folders in mijn bezit krijgen van deze NSU K70 !